Pojednostavljivanje poslovanja putem Interneta u Srbiji omogućilo bi povećanje broja zaposlenih i donelo zemlji godišnji prihod koji se meri milijardama evra. Ukoliko bi ljudi koji odlučuju u državi pojednostavili poslovanje preko interneta, sračunali smo da bi to donelo prihod od oko šest milijardi evra na godišnjem nivou, a tako bi se zaustavio i odliv stručnjaka iz Srbije. Sve što postoji u "of-lajn" svetu, postoji i na "on-lajnu" i u poslednje vreme, pored građana, i mnoge firme koriste društvene mreže za dvosmernu komunikaciju. Od mnogih društvenih mreža, izdaja se Tviter, koji je namenjen komunikaciji onih koji se međusobno ne poznaju. Tviter je "iskren", jer na njemu ne mogu da prođu oni koji se služe lažima. Ukoliko neko želi da podeli zajednička interesovanja u vezi sa nekim brendom, proizvodom, hranom, to može da učini i na društvenim mrežama, a još je efikasnije ako je i glavni menadžer ili direktor prisutan na nekoj od društvenih mreža.
Do ostvarivanja godišnjeg prihoda od čak šest milijardi evra i povećanja broja zaposlenih u Srbiji moglo bi dovede pojednostavljivanje poslovanja putem Interneta. Uspešnom poslovanju mogu da doprinesu društvene mreže i uvođenje "pej-pal" servisa.
Pojednostavljivanje poslovanja putem Interneta u Srbiji omogućilo bi povećanje broja zaposlenih i donelo zemlji godišnji prihod koji se meri milijardama evra.
"Ukoliko bi ljudi koji odlučuju u državi pojednostavili poslovanje preko interneta, sračunali smo da bi to donelo prihod od oko šest milijardi evra na godišnjem nivou, a tako bi se zaustavio i odliv stručnjaka iz Srbije", istakao je Zoran Torbica iz Centra za razvoj Interneta, u izjavi za Tanjug.
Torbica navodi da sve što postoji u "of-lajn" svetu, postoji i na "on-lajnu" i da u poslednje vreme, pored građana, i mnoge firme koriste društvene mreže za dvosmernu komunikaciju.
Od mnogih društvenih mreža, Torbica izdaja Tviter, koji je, kako kaže, namenjen komunikaciji onih koji se međusobno ne poznaju. Tviter je, po njegovom mišljenju, "iskren", jer na njemu ne mogu da prođu oni koji se služe lažima.
Ukoliko neko želi da podeli zajednička interesovanja u vezi sa nekim brendom, proizvodom, hranom, to može da učini i na društvenim mrežama, rekao je Torbica i dodao da je još efikasnije ako je i glavni menadžer ili direktor prisutan na nekoj od društvenih mreža.
Prevaziđeni propisi
Međutim, u sferi Interneta postoje i brojni problemi a, najveći je taj što je domaće poslovno okruženje prilagođeno velikim sistemima, dok propisi nisu prilagođeni preduzetnicima i malim preduzećima. To je razlog što mnogi koji se bave Internet biznisom propadnu već u prvoj godini poslovanja, dodaje Torbica.
On precizira da je u Srbiji još uvek na snazi više od 40 odavno prevaziđenih, anahronih i nepotrebnih propisa, zakona i podzakonskih akata, koji onemogućavaju da se na proizvodi i usluge brzo i jednostavno prodaju preko Interneta.
Centar je, kaže Torbica, započeo dijalog sa Ministarstvom za finansija, Narodnom bankom, Poreskom upravom i sa Carinom kako bi se taj problem rešio.
Torbica navodi primer grupe žena iz Sombora koje se bave starim zanatima, kojima je nedavno održao predavanje o tome kako da svoje proizbode prodaju preko Interneta. Oko 400 žena bilo je, tvdi on, veoma zainteresovano za taj vid trgovine, ali u ovom momentu one to ne mogu da učine na jednostavan način.
Kada je reč o "pej-pal" servisu, sistemu naručivanja i plaćanja robe preko Interneta, njegovo uvođenje će značajno pojednostaviti te mogućnosti, smatra Torbica.
Pametni telefoni za društvene mreže
Prema njegovim rečima, razvoju Interneta i društvenih mreža doprinela je i pojava pametnih telefona pa više nije neophodno sedeti u zatvorenom prostoru, za računarom, jer zahvaljujući njima, osim razgovora i slanja SMS poruka, svako ko ima takav telefon može da razmenjuje informacije na duštvenim mrežama.
Veruje se da je Tviter napravljen za mobilne telefone, njegov format je takav, ima deset karaktera manje od SMS, rekao je Torbica.
Torbica podseća i na ulogu društvenih mreža u predizbornoj kampanji američkog predsednika Baraka Obame i "arapskom proleću", ali i na činjenicu da je još devedesetih godina opozicija koristila Internet za komuniciranje sa građanima.
Tokom studentskih protesta 1992. godine informacije su išle u svet preko modema sa fakulteta u Trstu, a 1996-97. su takođe postojali sajtovi koji su davali informacije šta se dešavalo u Beogradu, šta rade građani, gde će se okupljati studenti, objavljivane su fotografije, postojali su forumi, naveo je on i dodao da su i 2000. godine of-lajn mediji bili pod kontrolom države, dok su na Internetu informacije curile na sve moguće načine.
Interent, dodao je, ima veliki i jak faktor mobilizacije, solidarnosti i zato na njega gleda na krajnje pozitivan način.
Društvene mreže su neka vrsta prirodne evolucije na Internetu, komunikacije među ljudima i činjenica je da se ta komunikacija sve više pojednostavljuje i ubrzava, zaključio je Torbica. U Srbiji je od mnoštva društvenih mreža najpopularniji Fejsbuk, koga koristi 2,5 miliona građana.